در حاشیه اجلاس آتی گروه بریکس در کازان روسیه، سیستم پرداخت جدید بریکس پی (BRICS Pay) نیز رونمایی خواهد شد. این رویداد یکی از نشانه های قطعی از تلاش بریکس برای حذف دلار است و قرار است با ابزارهای دیگری نیز تقویت شود.

بريكس

به گزارش همشهری آنلاین، امسال اولین سال پس از گسترش بریکس است که اجلاس سران آن از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در کازان روسیه برگزار خواهد شد؛ همزمان با این اجلاس، سیستم پرداخت جدید بریکس پی (BRICS Pay) رونمایی شده که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و بر تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین کشورهای بریکس تاکید دارد.

روسیه که ریاست گروه بریکس را در سال جاری برعهده دارد، از شرکای خود خواسته است تا برای مقابله با فشار سیاسی کشورهای غربی پیش از اجلاس سران بریکس در اواخر ماه جاری، جایگزینی برای صندوق بین‌المللی پول ایجاد کنند.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اظهار کرد: سیستم مالی جهانی توسط کشورهای غربی کنترل می‌شود و بریکس که ۳۷ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد، باید جایگزینی برای آن ایجاد کند.

سیستم پرداختی بریکس پی، به‌عنوان سنگ بنای بالقوه برای پرداخت‌ها در کشورهای مستقل و موفق توصیف می‌شود.

کارشناسان چینی اظهار کردند این ابتکار گزینه‌های پرداخت گسترده‌ای را برای تسویه کالاها و خدمات به کشورهای بریکس ارائه می‌دهد و روابط اقتصادی آنها را مستحکم‌تر می‌کند و همچنین این رویکرد ممکن است به کاهش اتکای بیش از حد به دلار آمریکا، متعادل کردن سلطه دلار، تقویت تنوع مالی و تقویت استقلال اقتصادی در میان اعضای بریکس و فراتر از آن کمک کند.

ادامه اخراج گسترده نیروها در شرکت‌های اروپایی

شرکت‌های اروپایی به دلیل چشم‌انداز رکود اقتصادی در نیمه دوم ۲۰۲۴ در حال اخراج کارکنان خود هستند؛ این کار برای کاهش هزینه‌ها در سایه جنگ روسیه و اوکراین، مشکلات ساختاری در آلمان و کاهش تقاضا ناشی از سیاست‌های پولی است.

تورم بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا در اروپا قدرت خرید خانوارها را کاهش داده است همچنین افزایش نرخ بهره برای مقابله با فشارهای تورمی منجر به افزایش هزینه وام برای شرکت‌ها شده است.

کاهش فروش و سود بسیاری از شرکت‌های اروپایی و همچنین رکود اقتصادی ناشی از آن، محرک‌های اصلی برای ادامه اخراج‌ها هستند. اخراج‌ها تقریبا در همه بخش‌ها صورت گرفته است، اما بیشتر در حوزه‌های خودرو، مهندسی، بانکداری، فناوری، نفت و داروسازی متمرکز شده‌اند و هیچ نشانه‌ای از کاهش در آنها وجود ندارد.

اخراج اخیر در شرکت هوافضای مستقر در فرانسه، ایرباس، رخ داد که تصمیم گرفت تا اواسط سال ۲۰۲۶ تا ۲۵۰۰ موقعیت در بخش دفاعی و فضایی خود را کاهش دهد.

نابودی ۷۵ درصد از درختان زیتون در جنگ غزه

دفتر ملی دفاع از سرزمین و مقاومت در برابر شهرک سازی، وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد: جنگ تاثیر مخربی بر بخش زیتون داشته است و بیش از ۷۵ درصد از درختان زیتون منطقه را از بین برده است.

طبق این گزارش، ساکنان غزه تنها در طول آتش‌بس موقت که فقط یک هفته در نوامبر گذشته دوام داشت، توانستند به مزارع خود دسترسی یافته و زیتون را از مناطقی که هنوز در معرض تخریب و نابودی رژیم صهیونیستی قرار نگرفته اند، برداشت کنند.

در کرانه باختری اشغالی، مقامات رژیم صهیونیستی تمام مجوزهای داده شده به کشاورزان برای چیدن زیتون را لغو کردند و عملا از دسترسی آنها به زمین‌هایشان جلوگیری کردند.

این گزارش همچنین به اقدامات مختلف شهرک‌نشینان غیرقانونی با هدف جلوگیری از برداشت زیتون توسط فلسطینیان اشاره کرد.

برآوردها حاکی از آن است که حدود ۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی زیتون در کرانه باختری اشغالی توسط مقامات رژیم اشغالگر، مناطق بسته نظامی اعلام شده است.

کدام رمزارز پیشتاز است؟

با عبور قیمت بیت‌کوین از ۶۸هزار دلار، ارزش بازار این مرز ارز به ۱۳۵۰ میلیارد دلار رسیده که هزار میلیارد دلار بالاتر از ارزش بازار اتریوم است. این که بالاترین رکورد بیت کوین به شمار میرود که با تداوم روند صعودی، باز هم شکسته می شود.

افزایش ۸.۹ درصدی ارزش بازار بیت‌کوین از ۱۲ اکتبر، گمانه‌زنی‌های بیشتری را برانگیخته است که بیت‌کوین حرکت صعودی زیادی دارد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲۸ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۷.۶۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۰۱ درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است.

دردسر چینی برای اوپک

رشد استفاده از خودروهای برقی و فعالیت اقتصادی کندتر در چین، اوپک را واردا کرده است از موضع خوش‌بینانه خود درباره نرخ رشد تقاضای جهانی برای نفت کوتاه بیاید و در ارزیابی‌های ماهانه خود بازنگری کند.

تقاضای چین برای سوخت جاده‌ای، امسال ضعیف شده، زیرا فروش خودروهای برقی در این کشور افزایش یافته و همزمان، فروش خودروهای دیزل رو به کاهش بوده است.

رشد استفاده از خودروهای برقی و همچنین گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در حمل و نقل جاده‌ای در کنار رشد و فعالیت اقتصادی کندتر از حد انتظار، موجب شده تا رشد تقاضای چین برای نفت کمتر شود و به نوبه خود، پیش بینی‌هایی که در ابتدا از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ مطرح شده بود را دستخوش تغییر کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش «دورنمای انرژی جهان ۲۰۲۴» به این موضوع اشاره و اعلام کرد: افزایش استفاده از وسایل نقلیه برقی در چین، اوپک را در وضعیت بغرنجی قرار داده است.

در واقع، اوپک همین هفته گذشته، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را برای سومین ماه متوالی، بازبینی کرد و با اشاره به داده‌ها از مصرف واقعی و پیش‌بینی تقاضای کمتر در بعضی از مناطق از جمله چین، ارزیابی پایین‌تری ارائه کرد.

کد خبر 892515
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha